Zij geven inzicht in het consumentengedrag van de man. Sanoman maakt gebruik van het SMM-brandmodel.
Traditioneler wijs gaat dit model uit van de cognitie van de man, maar nu word er ook gevraagd naar het droom merk van de respondent. Merken met een hoog droombeeld als bijvoorbeeld Glenfidich kunnen zo kijken of ze tevreden zijn met de verhouding dromen en doen. In het onderzoek is zoal te zien dat mannen die van Glenfidich dromen vaak grijpen naar een simpel kratje Bavaria en mannen die dromen van Audi kopen Peugot.
Dit is waardevolle informatie voor merken die smachten naar merktrouwe kopers.
Een droom is als een verlangen, een verlangen dat beslecht moet worden. Wanneer een merk laat zien dat het wél bereikbaar is, worden er een hoop dromen in vervulling gebracht. Dit zorgt voor een enorme positieve boost die mogelijk leidt tot een aankoop of misschien wel tot herhaalde aankopen.
Zo speelde Mercedes vorig jaar al in op dit fenomeen door haar Sprinter weg te zetten als een "droomauto" die voor iedereen werkelijkheid kan worden. Leuk verzonnen, maar het maakt de auto's er niet betaalbaarder op lijkt mij...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten